نوار قلب در منزل

گرفتن نوار قلب در علم پزشکی جز موارد مهم و پرکاربرد است چرا که نحوه ی عملکرد قلب را بررسی می کند و همان طور که مشخص است قلب یکی از مهم ترین عضو در بدن است و اگر با  آسیب و یا مشکلی دچار شود می تواند سایر اعضا را درگیر کند به همین دلیل لازم است هرزگاهی مورد بررسی قرار بگیرد. در برخی شرایط شخص احساس درد در ناحیه ی قلب خود می کند که برای بررسی آن اولین کاری که همیشه انجام می شود گرفتن نوار قلب است که کاری بسیار آسان و مدت زمان کوتاه برای انجام می خواهد.
نوار قلب همانند سایر خدمات دیگر در منزل و مرکز بهداشتی انجام می شود و جز مهم ترین کارها می باشد و حتی در اورژانس بیمارستان ها وجود دارد تا بیماران اورژانسی سریع تر مورد بررسی قرار بگیرند. هم چنین انجام این تست در منزل مزایایی بسیار کاربردی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نتیجه تست بلافاصله پس از انجام به بیمار داده می شود تا بررسی و تشخیص سریع تر انجام شود.

۲- گزینه ای مناسب و صرفه جویی در وقت و انرژی است و در هزینه ها تا حد زیادی صرفه جویی می شود و می توان گفت مقرون به صرفه هستند.

۳- به طور کلی ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می خواهد تا تست انجام شود و اصلا وقت گیر نیست.

نوار قلب در منزل

۴- هیچ گونه خطر و عوارضی ندارد و پس از انجام تست به راحتی می توانید به انجام فعالیت های روزانه ی خود برسید.

به این ترتیب هرگاه که احتیاج به انجام این تست داشتید حتما در اولین فرصت به ثبت درخواست خود اقدام کنید تا روند درخواست شما زودتر پیگیری شود.

تست نوار قلب در منزل


امروزه، نوار قلب در منزل برای اکثر بیمارانی که در خانه بستری هستند و یا افرادی که قصد چکاپ دارند، در دسترس است. به ویژه برای افرادی که از بیماری‌ها و یا ناراحتی‌های قلبی رنج می‌برند، مهم است که تغییرات و عملکرد قلب آنها به طور مکرر بررسی شود؛ چرا که بسیاری از مشکلات قلبی بدون علامت هستند.

اهمیت بررسی سلامت قلب


سلامت قلب به عوامل بسیاری مانند: استعداد ژنتیکی، سبک زندگی، نوع تغذیه و سایر مشکلات بستگی دارد که می‌تواند قلب را تحت تأثیر قرار دهد.

 یک روش بسیار آسان برای ثبت فعالیت قلب و نظارت بر آن به طور مداوم و مستمر، استفاده از نوار قلب می‌باشد. این روش به عنوان بخشی از مراقبت‌های پیشگیرانه انجام می‌شود؛ چرا که اکثر مشکلات قلبی قابل پیشگیری هستند.

انجام نوار قلب در منزل می‌تواند کار شما را آسان کند و در صرف هزینه و زمان نیز صرفه جویی شود. همچنین با توجه به بیماری‌های ویروسی مانند کرونا و عفونت‌های مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، دیگر نیاز نیست که برای انجام یک نوار قلب به این مراکز مراجعه کنید و وقت خود را برای طی کردن مسافت زیاد و یا ماندن در ترافیک هدر دهید.

 نوار قلب چیست؟


 یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین آزمایش‌هایی که برای ارزیابی فعالیت الکتریکی قلب انجام می‌شود، نوار قلب است. در این روش جریان الکتریکی که از قلب عبور می‌کند، اندازه گیری می‌شود. الگوهای نوار قلب مشکلات مختلف قلبی مانند آیتمی را نشان می‌دهند. به بیان ساده‌تر، نوار قلب نشان می‌دهد که آیا قلب شما به درستی کار می‌کند یا خیر؟ و اگر مشکلی وجود دارد، علت آن چیست؟

بخوانید
عفونت ناف

سایر بیماری‌هایی که با استفاده از نوار قلب می‌توان آنها را تشخیص داد:

 بیماری کرونری قلب: زمانی که در اثر تجمع مواد چربی در داخل عروق خون رسانی مسدود و یا قطع می‌شود.

 حملات قلبی: زمانی که خون رسانی به قلب به طور ناگهانی قطع می‌شود، حملات قلبی به فرد دست می‌دهد.

 آریتمی: زمانی که قلب بسیار سریع یا نامنظم و یا خیلی آرام می زند.

کاردیومیوپاتی: زمانی که دیواره‌های قلب ضخیم و یا بزرگ می‌شوند.

خدمات نوار قلب در منزل چگونه انجام می‌شود؟


 همان طور که بیان کردیم، انجام خدمات نوار قلب در منزل توسط تیم مربوطه با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود. الکترودهایی از این دستگاه به بخش‌های مختلف بدن متصل می‌شود و فعالیت‌های الکتریکی قلب را بررسی می‌کند. نوار قلب یک آزمایش ساده است که فعالیت‌های الکتریکی قلب را برای پزشک قابل مشاهده می‌کند.

 نوار قلب با استفاده از امواجی که از قلب دریافت می‌کند، بررسی می‌کند که آیا تغییری در این امواج رخ داده است یا خیر. شما با استفاده از نوار قلبی می‌توانید خطر سکته را کاهش دهید.

اکثر افراد بیشتر وقت خود را در خانه و یا محل کار سپری می‌کنند. به همین دلیل وقت زیادی برای رفتن به مراکز درمانی ندارند. همچنین مشکلاتی از قبیل طولانی بودن مسیر ترافیک و صدها عامل دیگر سبب می‌شود که نیاز افراد و بیماران به خدمات پزشکی در منزل افزایش یابد.

 اگر شما توانایی رفتن به بیمارستان و یا خروج از منزل را ندارید و با مشکلات قلبی درگیر هستید، ما به شما توصیه می‌کنیم که با ما تماس بگیرید و از خدمات نوار قلب در منزل بهره ببرید؛ چرا که بهترین روش برای تشخیص و پیشگیری مشکلات قلبی می‌باشد.

 علائم مشکلات قلبی


  •  احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه

 از شایع‌ترین علائم مشکلات قلبی، احساس درد در ناحیه قفسه سینه است که ناشی از تنگ شدن سرخرگ قلب می‌باشد. این درد بیشتر در ناحیه پشت جناغ سینه احساس می‌شود و در مواردی نیز به بازوی دست چپ منتقل می‌شود.

  • خستگی و ضعف زودرس

 افرادی که دچار حملات قلبی شده‌اند توانایی انجام فعالیت‌های سنگین را ندارند. کارهایی که قبلاً برای انجام آنها هیچ مشکلی نداشته‌اند، مانند بالا رفتن از پله‌ها برایشان دشوار خواهد بود. این افراد ضربان قلبشان به شدت نامنظم است و به سرعت خسته می‌شوند. به همین خاطر می‌توان گفت یکی دیگر از شایع‌ترین علائم مشکلات قلبی، خستگی و ضعف زودرس است.

  •  تنگی نفس

 یکی دیگر از علائم مشکلات قلبی، تنگی نفس در حالت خوابیده است که سبب بروز خروپف‌های غیر معمول می‌شود.

  • سرگیجه

 به دلیل وجود ضربان نامنظم، ممکن است که افراد دچار سرگیجه شوند. در این حالت فرد عرق سردی بر بدنش نشسته و دچار تاری دید می‌شود.

مزایای استفاده از خدمات نوار قلب در منزل


نوار قلب توسط یک متخصص قلب و یا پزشک عمومی که احتمال می‌دهد مشکلات قلبی وجود دارد، تجویز می‌شود.

 انجام این تست را می‌توان توسط یک تکنسین مراقبت بهداشتی مجرب و آموزش دیده در منزل انجام داد.

 برخی از مزایای استفاده از خدمات نوار قلب در منزل شامل موارد زیر است:

  1. -نتایج نوار قلب در منزل فوری بوده و بلافاصله پس از انجام آن، امکان بررسی وضعیت بیمار و تشخیص در منزل فراهم است.
  2. در مقایسه با سایر روش‌های تشخیصی، نوار قلب مقرون به صرفه‌ترین گزینه می‌باشد.
  3. انجام تست نوار قلب سریع بوده و ۵ الی ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.
  4. گرفتن نوار قلب روشی ایمن و بدون درد است.
  5. انجام نوار قلب در منزل هیچگونه خطر و عوارض جانبی ندارد و از طریق آن هیچ الکتریسیته‌ای وارد بدن نمی‌شود.
  6. به راحتی در منزل قابل انجام است و نیازی به صرف وقت و انرژی برای رفت و آمد به مراکز درمانی نیست.
بخوانید
درمان دفع پروتئین

نحوه انجام تست نوار قلب در منزل


تست نوار قلب همان طور که گفتیم داخل منزل قابل اجرا است اما نکاتی در این خصوص وجود دارد که بیمار باید از قبل آماده باشد تا بتوان این تست را انجام داد و تست هم پاسخگوی خوبی باشد و نتیجه ی مناسب را ایجاد کند‌ که در قسمت بعدی به این موارد خواهیم پرداخت.

تست نوار قلب شامل سیم هایی است که با ایجاد جریان الکتریکی و عبور این جریان از قلب تمام جریان هایی که در قلب ایجاد می شود را بررسی می کند و الگوی ضربان های قلب را نیز ترسیم می کند که پزشک به راحتی مشکل را از این الگو تشخیص می دهد در واقع اگر بخواهیم این موضوع را ساده و قابل فهم بگوییم این است که تست نوار قلب نشان می دهد که قلب درست کار می کند یا خیر و یک حالت کلی از قلب را نشان می دهد و اگر جزئی بخواهید بررسی کنید آزمایشات کامل تری را باید انجام دهید. داخل منزل هم به این صورت است که روی بدن شخص و در ناحیه ی قلب سیم های دستگاه تست را متصل می کنند و سپس دستگاه را روشن و تمام لگاریتم قلب بر روی کاغذی ثبت می شود و در نهایت توسط پزشک بررسی می شود. اگر علائم زیر را داشتید حتما تست نوار قلب از خود بگیرید:

۱- مورد اول احساس درد در قفسه ی سینه به طور مداوم چرا که گاهی وقت ها این درد ممکن است در اثر سرما خوردگی باشد و پس از ۳ تا ۴ روز برطرف شود اما اگر به طور مداوم این درد را داشتید حتما تست را انجام دهید.

نحوه انجام تست نوار قلب در منزل

۲- خستگی و احساس ضعف مداوم از علائم مشکلات قلبی است که البته این مورد بیش تر برای زمانی است که شما نتوانید از پله بالا بردید و برایتان بسیار دشوار است و یا هنگام حرکت و بالا رفتن از پله سریعا قلبتان به تپش می افتد و به طور نامنظم می زند و احساس ضعف شدیدی هم در این بین می کنید. با دیدن این علائم سریعا به بررسی قلب خود بپردازید.

۳- داشتن سرگیجه پس از تپش های نامنظم نیز از دیگر علائم است که با ایجاد سرگیجه، عرق سرد بر روی فرد می نشیند و حال ناخوشایندی به او دست می دهد.

این موارد از علائم بسیار معمول است که ممکن است در هر زمان ایجاد شود و لازم است شخص سریعا پیگیری های لازم را انجام دهد.

مواردی که پزشک با استفاده از نوار قلب آنها را بررسی می‌کند:


  • کسب اطلاعاتی از سوابق سکته قلبی بیمار
  • سکته قلبی در شرایط اورژانسی که در برخی از موارد منجر به فوت بیمار می‌شود.
  • نارسایی قلبی
  • بی نظمی در تعداد ضربان قلب
  • مشکلات دریچه قلب
  • تشخیص و بررسی راه‌های مسدود شده یا تنگ شده در قلب

 نکاتی که باید قبل از گرفتن نوار قلب در منزل رعایت کنید:


  • قبل از انجام تست، بیمار نباید هیچگونه فعالیت سنگینی را انجام دهد؛ زیرا با انجام فعالیت سنگین، ضربان قلب بالا رفته و در نتیجه آزمایش تاثیرگذار خواهد بود.
  • یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود تست نوار قلب نتیجه درستی را ارائه ندهد؛ استرس است. بنابراین بیمار باید هر گونه استرس را از خود دور کند.
  • قبل از انجام تست نوار قلب در منزل، از نوشیدن آب سرد و یا خوردن غذای سنگین پرهیز کنید.
  • مصرف برخی از داروها در نتیجه تست نوار قلب مؤثر است. بنابراین قبل از انجام تست در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.
  • برای انجام این تست بهتر است که یک لباس آزاد بپوشید.
  • از بیماری که نوار قلب از او گرفته می‌شود، فاصله بگیرید و اطراف شخص تلویزیون، تلفن همراه و رادیو روشن نباشد.
  • آقایان بهتر است که موی سینه آنها بلند نباشد. در غیر اینصورت باید موی سینه خود بتراشند تا الکترودها به درستی قرار بگیرند.
بخوانید
تاثیر مثبت ورزش های استقامتی بر باکتری های روده

مراحل آماده شدن بیمار برای انجام تست نوار قلب در منزل


برای انجام تست نوار قلب در منزل لازم است که شخص از قبل خود را آماده کند تا تست کامل انجام شود که این مراحل شامل موارد زیر می باشد:

۱- مرحله ی اول قبل از انجام تست نوار قلب لازم است در حالت سکون باشید و بر روی سطح دراز کشیده و اصلا فعالیت سنگین و یا دویدن و هر کاری که ضربان قلب را بالا می برد انجام ندهید چرا که در حین انجام تست بسیار تاثیر گذار خواهد بود و ممکن است تست نیز خراب شود.

۲- مورد بعدی بیمار باید سعی کند کاملا ریلکس و آرام باشد و اصلا به چیزی که استرس برایش ایجاد می کند فکر نکند چرا که ایجاد استرس در نتیجه ی تست مشکل ایجاد می کند و در نهایت پاسخ مناسب و درستی ایجاد نخواهد شد. هم چنین وجود تست می تواند ضربان قلب را بالا ببرد.

۳- قبل از انجام تست حتما غذای سبک میل کنید.

۴- داروهایی که مصرف می کنید را حتما قبل از انجام تست به پزشک متخصص خود در میان بگذارید چرا که برخی دارو ها باعث می شوند که تست نتیجه ی درستی ندهد.

مراحل آماده شدن بیمار برای انجام تست نوار قلب در منزل

۵- آقایانی که موی سینه بلندی دارند حتما قبل از انجام تست بتراشند تا الکترود کامل بر سطح پوست برود و هم چنین در حین انجام تست اصلا گوشی های همراه و رادیو روشن نباید تا امواج این وسایل بر تست تاثیر نگذارد.

حتما قبل از انجام تست این موارد را رعایت کنید تا فعالیت الکتریکی قلبتان به درستی ارزیابی شود و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد سریعا توسط پزشک تشخیص داده شود. تمام این موارد داخل منزل به راحتی قابل اجرا است به خصوص افرادی که وقتی برای انجام این کار ندارند و یا رفت و آمد برایشان مشکل است.

 هزینه خدمات نوار قلب در منزل


 یکی از روش‌های ساده و معمول برای تشخیص و درمان مشکلات قلبی، تست نوار قلب است. هزینه نوار قلب در موسسه ما توسط متخصصین نسبت به شرایط گوناگونی تعیین می‌شود، مانند: دور و یا نزدیک بودن مقصد، ساعت مراجعه، سن بیمار و غیره. شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت‌های دقیق با ما تماس بگیرید.

انجام تست نوار قلب در منزل برای افرادی که سن بالایی دارند و یا شرایط رفتن به مراکز درمانی را ندارند، بسیار مفید خواهد بود. تنها با انجام یک آزمایش ساده می‌توان از وضعیت قلب مطلع شد.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.